Lättläst

Det här är en sida med information om Coronaviruset (Covid-19).

Hos Folkhälsomyndighetenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (klicka på länken) hittar du bra tips och råd.

Vi pratar med andra myndigheter i Örebro län varje dag.

Corona är ett virus.

Viruset är orsak till sjukdomen covid-19.

Om du har covid- 19 kan du:

  • hosta
  • ha feber
  • ha ont i halsen
  • ha huvudvärk
  • ha snuva
  • ha värk i musklerna
  • må illa

Hur smittar det?

Viruset smittar från människa till människa.

Det smittar lätt, när en sjuk person nyser eller hostar.

En person som är lite sjuk kan smitta.

Det är lätt att få virus på händerna.

När man tar i ansiktet med händerna, kan man bli smittad.

Till dig som har barn på förskola eller skola

Fråga: När ska mitt barn stanna hemma?

Svar: Om ditt barn är förkylt, hostar, nyser eller har feber.

Fråga: Vad gör skolorna för att stoppa coronaviruset?

Svar: Våra skolor följer råd från ansvariga myndigheter.

  • Personalen säger till barnen att inte röra sig i ansiktet eller ögonen.
  • Personalen säger till barnen att hosta och nysa i armvecket.
  • Barnen tvättar händerna med tvål och vatten innan de äter.
  • Barnen tvättar händerna efter de varit på toaletten.

Fråga: Mitt barn blir lätt sjuk. Jag känner mig orolig.

Svar: Prata med doktor. En doktor kan ge bra råd.

Fråga: Om någon blir smittad med corona, stänger ni skolan då?

Svar: Det beror på. Om många blivit smittade kan vi stänga skolan.

Om lärare smittats kan vi stänga skolan.

Skolans personal ringer till dig om skolan behöver stänga.

Fråga: Någon i min familj är smittad. Ska mitt barn stanna hemma?

Svar: Det bestämmer en smittskyddsläkare. Kontakta rektor innan barnet kommer till skolan.

Fråga: Vad gäller för vård av barn (VAB)?

Svar: Hos Försäkringskassanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (klicka på länken) kan du se vad som gäller.

Obs! Om ditt barn är friskt är det viktigt att barnet går till skolan.

Om barnet inte kommer till skolan kan barnet få ogiltig frånvaro.

Friska elever behöver inte stanna hemma enligt Folkhälsomyndigheten.

Du som känner någon på äldreboende och gruppboende

Degerfors kommun måste skydda de mest sårbara människorna.

Enligt Folkhälsomyndigheten ska man stanna hemma om man känner sig sjuk.

Det gäller också om man bara är lite sjuk.

Besök inte något av våra gruppboenden om du känner dig sjuk.

Kontakta ansvarig enhetschef innan du kommer på besök.

Det är besöksförbud på våra äldreboenden, du får inte komma på besök.

Du kan ringa Degerfors kommun på telefonnummer 0586-481 00 och fråga efter ansvarig enhetschef.

Läs det här innan du kommer till oss

Om du känner dig sjuk så ska du stanna hemma.

Du ska stanna hemma om du bara är lite sjuk.

Om du är förkyld, hostar, nyser, har feber eller ont i halsen ska du stanna hemma.

Frågor om coronaviruset? Ring 113 13

Har du frågor om coronviruset och covid-19 kan du ringa 113 13 (SOS Alarm).

Du kan ringa dygnet runt.

Tror du att du är smittad av coronavirus? Ring 1177

Hos 1177 kan du prata med utbildad personal. De hjälper dig om du tror att du är smittad.

Evenemang

Sedan den 29 mars är det förbjudet att anordna evenemang för fler än 50 personer.

Det betyder att man inte får samla mer än 50 personer på samma plats.

Tvätta händerna

Kom ihåg att tvätta händerna ofta. Använd tvål och varmt vatten i minst 20 sekunder.

Undvik att träffa andra människor om du är sjuk

  • Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. När du blivit frisk, stanna kvar hemma i minst två dagar till.
  • Du som arbetar med gamla människor ska vara extra försiktig.
  • Om du känner dig sjuk, låt bli att besöka gamla människor på boenden.
    Det gäller om du bara är lite sjuk.