Kökschef Linda Dagerbäck på en fjärdeplats i White Guide Junior

Karlskoga/Degerfors kökschef Linda Dagerbäck fanns med bland de 10 utvalda i kategorin Årets Måltidschef som avgjordes i White Guide Junior 2018 i Göteborg igår.

Linda Dagerbäck, kökschef på folkhälsoförvaltningen, för Degerfors offentliga mat, hamnade på en hedrande delad fjärdeplacering i kategorin Årets Måltidschef. Detta i hård konkurrens med från början över 200 kökschefer och därefter 10 nominerade måltidschefer från hela Sverige.

Eftermiddagen ägnas åt en rad intressanta föredrag med hållbarhet som tema. Bland andra Gunnar Rundgren, bonde på Sunnansjö Gård, samhällsdebattör och författare och en av grundarna till KRAV. Stefan Wärmell, produktionschef Chalmers Konferens & Restauranger och David Bryngelsson, Forskare och VD för Carbon Cloud, pratade om klimatmärkta menyer. Helena Lindh, Environment Executive Tetra Pak, berättade om hållbarhetsfrågan som rör det som är runt vår mat – förpackningarna.

Kvällens höjdpunkt var prisutdelning i 13 kategorier, varav Årets Måltidschef 2018, var en kategori.

”Jag som kökschef ser självklart alltid till matgästens bästa; det är för barnen, ungdomarna och de äldre vi finns till! Jag skulle aldrig ha varit nominerad om det inte vore för mina medarbetare. De ser till att vi jobbar mot våra mål och att det ständigt sker en utveckling. Kvällen var väldigt inspirerande för oss kökschefer som var med och vi har många idéer med oss som vi ska förverkliga i våra verksamheter,” säger Linda Dagerbäck som är hedrad av att vara bland de 10 nominerade i landet.

Tävlingen White Guide Junior
White Guide Junior ska bidra till att höja kvaliteten på den offentliga maten genom att lyfta fram och sprida goda exempel från förskolor, skolor och seniorboenden. Personligt engagemang, initiativförmåga och kompetens ska vara med och skapa den yrkesstolthet som vi eftersträvar i de offentliga köken. Juryn bedömer måltidschefens arbete utifrån kommunikation, helhetssyn, tydlighet och helhjärtat fokus på matgästen.