Vem får rösta i kommunalvalet

För att få rösta på
vilka politiker som ska bestämma
i Degerfors måste du vara minst 18 år.
Du måste också bo i Degerfors för att få rösta.
 
Om du bor i Degerfors får du rösta
även om du inte är svensk medborgare.
Men då måste du vara
medborgare i ett EU-land,
eller medborgare i länderna Norge eller Island.
 
Du får också rösta om
du kommer från ett annat land,
och har varit svensk medborgare i tre år.
 
Politikerna är medlemmar i olika politiska partier.
De partier som får flest röster
får vara med i kommunfullmäktige.

I år är det vall till Europaparlamentet den 25 maj.
Sen är det val till riksdag, kommun och landsting den 14 septmber.
Läs mer om val på hemsidan allaväljare.se genom att trycka
på länken här: www.allaväljare.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Senast uppdaterad 2014-02-28
Kontakt med sidansvarig:  Susanna Göransdotter
Degerfors kommun 693 80 Degerfors Tel: 0586-481 00 Fax: 0586-483 86 E-post: kommun@degerfors.se Orgnr. 212000-1934